کارت های GTX 600 به آخر خط رسیدند - تکفارس 
کارت های GTX 600 به آخر خط رسیدند - تکفارس 

کارت های GTX 600 به آخر خط رسیدند

میلاد کرمانشاهی
۱۸ تیر ۱۳۹۲ - 21:22
کارت های GTX 600 به آخر خط رسیدند - تکفارس 

شرکت بزرگ انویدیا، استارت تولید سری ۶۰۰ از کارت گرافیک های حرفه ای خود را یک سال پیش زد و تا هم اکنون ادامه داده است. این سری پیشرفت قابل توجهی در کارایی نسبت به سری ۵۰۰ داشتند ولی با این حال سری قدرتمند ۶۰۰ نیز با نزدیک شدن به عرضه سری GTX 700، به آخر خط خود نزدیک می شود! چندی پیش انویدیا اعلام کرد که قصد متوقف کردن تولید ۳ کارت گرافیک برتر GTX 680/670/660 Ti را دارد.

وقتی قدرتمندان این نسل به آخر خط می رسند …

a1

وبسایت Sweclockers اعلام کرده است که سه کارت گرافیک GTX 680/670/660 Ti در آینده ای نزدیک از بازار فروش جهانی حذف خواهند شد و این به آن دلیل است که این کارت ها به آخر عمر خود رسیده اند و یا به اصطلاح EOL (همان End of Life) شده اند! بنابراین اگر این کارت ها را در فروشگاه سر کوچه تان مشاهده می کنید باید بدانید که اندکی بعد فقط خاطره آنها باقی خواهد ماند. این اقدام انویدیا اصلا جای تعجب ندارد چرا که این شرکت جایگزین های قدرتمندتر این کارت ها را چند هفته قبل عرضه کرده است و همانطور که قبلا اعلام کردیم سه کارت GTX 780/770/760 هم اکنون در بازار جهانی موجود هستند. ولی آن گونه که به نظر می رسد انویدیا هنوز قصد عرضه کارت های احتمالی GTX 750 و یا GTX 790 را ندارد.

سه کارت GTX 700 مذکور که بر پایه معماری ۲۸ نانومتری کپلر ساخته شده اند قدرت پردازشی بسیار بهتر و متعادل تری نسبت به نسل پیشین خود دارند. البته پردازش عالی تنها مزیت آنها نیست و قیمت گذاری مناسب انویدیا هم مزید بر علت محبوب شدن این سری شده است چنان که GTX 760 با قیمت ۲۴۹ دلار و GTX 770 با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می رسند. GTX 760 قیمتی برابر با GTX 660 Ti دارد اما در زمینه پردازش به راحتی می تواند با GTX 670 رقابت کند. هم چنین GTX 770، چهارصد دلاری شاید گران به نظر برسد ولی رقیب معقولی برای کارت گرانقیمت تر GTX 680 محسوب می شود. GTX 780 هم با قیمت ۶۴۹ دلاری خود برای کارت هزاردلاری مانند GTX Titan شاخ و شانه می کشد و از نظر پردازش بسیار برتر از GTX 680 هست. انویدیا واقعا سری ۷۰۰ را با قیمتی بسیار بهتر ارائه می کند و دیگر جایی برای کارت های گرانقیمت سری ۶۰۰ باقی نمی گذارد.

a2

تا سال ۲۰۱۴ انویدیا به هیچ وجه قصد عرضه کارت جدیدی از سری ۷۰۰ را ندارد و بیشتر دوست دارد بداند که AMD با نسل بعد جزایر آتشفشانی خود چه چیزی را از چنته خود بیرون خواهد آورد. اگر کارت های AMD موفق ظاهر شوند بنابراین در آینده باید انتظار عرضه کارت های کم قیمت تری بر پایه چیپست GK110 انویدیا باشیم. آن چه که اندکی مایه ناراحتی است خداحافظی با کارت های قدرتمند سری ۶۰۰ هست ولی رفقای جدید سری ۷۰۰ جایی برای ناراحتی نمی گذارند! Sweclocker هم چنین اعلام کرده است که هیولای واقعی انویدیا، GTX 690 هم قرار است EOL شود (!) ولی انویدیا هنوز رسما چیزی در این باره اعلام نکرده است. (این یکی واقعا مایه ناراحتی است چرا که این کارت یک هیولا به معنای واقعی می باشد!)

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید