D Wave – اولین ابررایانه کوانتومی جهان - تکفارس 
D Wave – اولین ابررایانه کوانتومی جهان - تکفارس 

D Wave – اولین ابررایانه کوانتومی جهان

میلاد کرمانشاهی
۱ مرداد ۱۳۹۲ - 14:25
D Wave – اولین ابررایانه کوانتومی جهان - تکفارس 

شاید بعضی از ما یادمان باشد روزهایی را که کارتون Code Lyoko را تماشا می کردیم و از خود می پرسیدیم: چرا ما نباید در حیات خود یک کامپیوتر کوانتومی داشته باشیم؟ ولی دیگر این رویا یک فانتزی غیرقابل دسترس نیست. بعد از سال ها تحقیق و ساخت پروتوتایپ های ناموفق (نمونه اولیه)، بالاخره اولین ابررایانه کوانتومی جهان، D Wave، وارد بازار مصرف شد!

D Wave Two …

a1

امتیاز: اولین ابررایانه کوانتومی جهان

قدرت: ۵۱۲ کیوبیت (Qubit)

دمای کار: ۰.۰۲ درجه کلوین (۰ درجه کلوین همان صفر مطلق هست!)

بسته بندی (قالب): Self-Contained Unit (به عبارتی یک کیس مکعبی بزرگ!)

محاسبه کوانتومی

محاسبه کوانتومی از طریق پردازنده ای انجام می شود که طبیعت بالقوه مکانیزم های کوانتومی را در دست می گیرد. محاسبات کوانتومی بر پایه قدرت ذاتی الکترون ها و پروتون ها صورت می گیرند و می توانند الگوریتم های بسیار بزرگ و پیچیده را تقریبا در زمان صفر حل کنند! محاسبات کوانتومی بر پایه طبیعت الکترون ها هستند و به جای محدود بودن در دو حالت ۰ و ۱ حالت سومی موسوم به ۱ به اضافه ۰ دارد که این سه حالت در مجموع کیوبیت را تشکیل می دهد. کیوبیت حالتی است که یک مکانیزم در آن میتواند همزمان فعال یا غیرفعال باشد.

a2

کیوبیت، نه بیت!

در یک سیستم دوتایی (Binary) با یک رقم فقط دو حالت ۱ و ۰ امکانپذیر است.

در یک سیستم کیوبیتی با یک رقم سه حالت امکانپذیر است ۰، ۱ و ۱ به اضافه ۰ (Superimposed).

در یک سیستم دوتایی با دو رقم چهار حالت ۰۰، ۰۱، ۱۰ و ۱۱ وجود دارد.

در یک سیستم کیوبیتی با دو رقم، ۹ حالت ممکن وجود دارد: ۰۰، ۰۱، 0x، ۱۰، ۱۱، ۱x، x1، x0 و xx که در آن x حالت superimposed می باشد.

همانطور که می بینید حالت های مختلف به تدریج افزایش می یابند. حال حالت های مختلف برای یک سیستم کیوبیتی با ۵۱۲ رقم را در نظر بگیرد. این تعداد وحشت آور است! D Wave همان بسته ای است که این تعداد حالت های بی شمار را در خود جای داده است، حال توان پردازشی را در نظر بگیرید که این سیستم می تواند در ۵ سال از عهده اش بر آید!

a3

محاسبات زنده

محاسبات کوانتومی می تواند رابطه ما با دنیای فناوری اطلاعات را به کل دگرگون سازد. شما هم الگوریتم های کدگذاری (Encryption Algorithms) مزاحم را می شناسید که کامپیوترهای عادی برای حل کردن یکی از انواع AES 256-bit آن نیاز به هزاران سال زمان دارند. این به خاطر این است که پردازنده های عادی تمامی حالات ممکن را تک به تک امتحان خواهد کرد. در مقابل یک سیستم کوانتومی می تواند همه این حالات را همزمان امتحان کند و در کسری از زمان به جواب نهایی برسد. یک کامپیوتر کوانتومی می تواند در امور پردازشی به کار آید که انجام آن از عهده یک سیستم عادی خارج است. این حالت بهینه سازی (Optimization) نام دارد.

حقایق جالب

۱- شرکت گوگل و لاکهید مارتین (Lockheed Martin) هر کدام یک D Wave به قیمت ۱۰ میلیون دلار برای تست کردن خریده اند! نظرات گوگل بسیار خوش بینانه است.

۲- هیچ کس دقیقا نمی داند D Wave چگونه کار می کند. سازندگان آن شاید نظرات به درد بخوری در این زمینه داشته باشند ولی کسی طبیعت کوانتوم را نمی شناسد. مشاهده یک وضعیت کوانتومی، آن را نابود می کند! شما هم گیج شدید؟ پس بهتر است کارکرد آن را فراموش کنیم.

۳- D Wave هنگام عرضه جار و جنجال زیادی به پا کرد. عده ای از مردم معتقد بودند که D Wave از Quantum Annealing استفاده می کند. Quantum Annealing نوعی نرم افزار است که قابلیت های تقلیدی کوانتومی دارد. با این حال گواهی منتشر شده است که آن را تبرئه می کند.

۴- به عقیده دانشمندان محاسبات کوانتومی در زمان ما، در یک دنیای دیگر انجام می شود.

۵- قبل از ممکن شدن D Wave Two تنها راه ممکن استفاده از Quanutum Annealing بود.

۶- گفته می شود D Wave از یک کامپیوتر درجه یک ۱۷۵۰۰۰۰۰ بار سریعتر است ولی این مقدار در حقیقت ۳۵۰۰ برابر می باشد چرا که هر محاسبه باید ۵۰۰۰ بار تکرار شود تا D Wave از صحیح بودن آن اطمینان حاصل کند. این به آن خاطر است که محاسبات کوانتومی بسیار حساس اند و در اثر تغییرات جزئی محیط می توانند به هم بریزند.

D Wave در شعبه اصلی گوگل

a5

نمایی از داخل D Wave

a67

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • F.black گفت:

    پروردگارا مای گاد!!!
    مغزم ارور داد.
    ……………………………………………………
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • F.black گفت:

    من یه D Wave mikham میخوام :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: :pain: 😥 😥 😥 😥 😥

  • دانشجوی علوم کامپیوتر گفت:

    منم یکی میخوام خیلی خوشم اومد!!!!!!!!!! :eat: :eat: