پردازشگرهای Beema و Mullins – میزبان معماری پوما+ - تکفارس 
پردازشگرهای Beema و Mullins – میزبان معماری پوما+ - تکفارس 

پردازشگرهای Beema و Mullins – میزبان معماری پوما+

میلاد کرمانشاهی
۵ مرداد ۱۳۹۲ - 17:48
پردازشگرهای Beema و Mullins – میزبان معماری پوما+ - تکفارس 

همانطور که می دانید مدتی است که شرکت AMD پردازشگرهای Kabini و Temash را معرفی کرده است که بر پایه هسته پردازشی جاگوار این شرکت به منظور کاهش توان مصرفی و افزایش کارایی ساخته خواهند شد. چند هفته قبل و در پی معرفی این APUها شرکت AMD نسل بعد APU های خود موسوم به Beema و Mullins را معرفی کرد.

هر دو سری پردازشگرهای Beema و Mullins بر پایه معماری جدید و تقویت شده جاگوار موسوم به Puma+ ساخته خواهند شد. قسمت جالب ماجرا این جاست که تصویری که Training Course شرکت AMD منتشر کرده است یک پومت را به جای جاگوار نمایش می دهد. این معماری جدید در پردازشگرهای Beema و Mullins به کار خواهد رفت و علامت “+” نشان دهنده این است که این معماری نسبت به جاگوار بهبود یافته و تقویت شده است.
a1

Beema با معماری ۲۸ نانومتری پوما+، هسته های گرافیکی GCN 2.0 و HSA بهبود یافته، جانشین سری Kabini خواهد بود. هسته های پوما+ که در این سری استفاده خواهد شد کارایی بهتری نسبت به جاگوار معمولی ارائه می دهند. البته بهتر است در نظر داشته باشید که این دو سری نقش محدودی در دسکتاپ دارند و بیشتر پردازشگرهای موبایل برای نت بوک ها و لپتاپ ها می باشند.

وبسایت VR-Zone هم چنین اخباری در رابطه با پلتفرم Beema منتشر کرده است. طبق اخبار این سایت Beema بر پایه سوکت FT3 و در قالب BGA در نت بوک ها، لپتاپ ها و PC های فشرده به کار خواهد رفت و طراحی آن به صورت SoC (سیستم روی چیپ) خواهد بود. در سال ۲۰۱۵ پردازشگرهای Beema جای خود را به سری Nolan خواهد داد. Nolan نیز است هسته های جاگوار و GCN 2.0 استفاده خواهد کرد و HSA را مورد پشتیبانی قرار داد که با این حساب برای دو سال آینده هیچ گونه نو آوری جدی در نظر گرفته نشده است. پردازنده های Nolan سال ۲۰۱۵ در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت و گونه کم مصرف تر آن موسوم به Mullins جانشین Temash خواهد شد.

معماری پوما+ علاوه برا Beema در سری Mullins نیز به کار خواهد رفت که آپدیتی برای سری Temash محسوب می شود. مشخصه اصلی سری Temash توان مصرفی بسیار کم آن است بنابراین از Mullins هم انتظار می رود که پشتیبانی از فناوری های فعلی برق کمتری هم مصرف کند. Mullins هم طراحی SoC خواهد داشت و مشخصات فنی Beema در آن صدق خواهد کرد!

متاسفانه این تمامی اطلاعاتی که ما در رابطه با معماری پوما+ داریم ولی انتظار می رود پس از ۸/۸/۲۰۱۳ اطلاعات بیش تری از سری جدید APUها و معماری پوما+ در اختیارمان قرار بگیرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید