معرفی RAIDR Express – حرفه ای ترین SSD اسوس - تکفارس 
معرفی RAIDR Express – حرفه ای ترین SSD اسوس - تکفارس 

معرفی RAIDR Express – حرفه ای ترین SSD اسوس

میلاد کرمانشاهی
۶ مرداد ۱۳۹۲ - 03:07
معرفی RAIDR Express – حرفه ای ترین SSD اسوس - تکفارس 

مدتی قبل گروه ROG شرکت اسوس  SSD جدید این شرکت، RAIDR Express، را معرفی کرد. این SSD که برپایه اتصال PCI Express می باشد اولین SSD در دنیاست که مجهز به قابلیت DuoMode هست که به آن اجازه می دهد بر روی بایوس های قدیمی و بایوس های UEFI جدید کار کند. RAIDR Express که گیمرهای حرفه ای و علاقمندان دو آتشه این صنعت را هدف قرار داده است دو قابلیت سازگاری و کارایی را با فاکتور سوم “دوام باورنکردنی” تلفیق کرده است.

ظرفیت بوگاتی اسوس (!) ۲۴۰ گیگابایت می باشد و سرعت خواندن و نوشتن متوالی (Sequential) آن به ترتیب ۸۳۰ و ۸۱۰ مگابایت بر ثانیه می باشد. با وجود صدها قابلیت مختلف که برای در اوج نگه داشتن سرعت RAIDR Express و افزایش طول عمر آن در نظر گرفته شده است، این SSD مطمئنا برای طرفداران سرعت طراحی شده است.

a1

طراحی RAIDR Express بسیار شکیل و زیباست و مجهز به کاور فلزی ROG در جلو و عقب خود می باشد. طول عمر و یا به اصطلاح زمان لازم برای از کار افتادن (Mean Time Between Failure) آن ۶۲۰,۰۰۰ ساعت برآورد شده است که نشان می دهد RAIDR Express بیشتر از ما عمر خواهد کرد، یعنی چیزی در حدود ۷۰ سال به صورت ۲۴ ساعته!

طراحی اختصاصی، کارایی اختصاصی

a2

RAIDR Express یک SSD عادی محسوب نمی شود. این اولین SSD بر پایه PCIe در دنیا می باشد که از قابلیت بایوس دوتایی (DuoMode BIOS) پشتیبانی می کند. دو چیپست بایوس آنبردی که بر روی آن تعبیه شده است امکان سوئیچ کردن بین دو بایوس قدیمی و UEFI را به کاربر می دهد که این خود موجب سازگاری این SSD با سیستم های قدیمی و جدید شده است. با وجود حالت قدیمی، کاربران قادر خواهند بود تا RAIDR Express را بر روی مادربردهای قدیمی نصب کنند. حالت UEFI هم که برای مادربرد های جدید طراحی شده است سرعت بوت شدن سیستم عامل به ویژه ویندوز ۸ را افزایش می دهد.

جنون سرعت

با وجود کنترلر دوتایی LSI Sandforce، چیپست های Sync-NAND نوزده نانومتری توشیبا و ۱۰۰,۰۰۰ پردازش ورودی/خروجی بر ثانیه و سرعت خواندن و نوشتن بالای ۸۰۰ مگابایت برثانیه، RAIDR Express به هیچ وجه شما را منتظر نخواهد گذاشت. به علاوه چندین و چند ترفند مختلف برای افزایش سرعت آن در نظر گرفته شده است. نرم افزار اختصاصی اسوس موسوم به RAMDisk به کاربران اجازه می دهد تا ۸۰ درصد از حافظه رم در دسترس را به صورت درایور مجازی درآورند که این خود باعث افزایش چشم گیر سرعت و تسریع در اجرای برنامه های دلخواه می شود. استفاده از این روش در تست های اسوس سرعت ۱۲,۰۰۰ مگابایت برثانیه را ثبت کرد که به لطف فرکانس بالای رم های امروزی می باشد.

a3

استفاده از RAMDisk هم چنین با حذف عملیات نوشتاری اضافی، عمر RAIDR را افزایش می دهد. با وجود این که رم قطعه ای با کارکرد موقتی است، RAMDisk به گونه ای طراحی شده است که به محض بوت کردن سیستم اطلاعات شما را بارگذاری کرده و درایو مجازی تنظیم شده را دوباره ایجاد می کند تا کمترین تاخیر در کارایی ایجاد نشود. نرم افزار TweakIt هم ابزاری دیگر است که برای افزایش کارایی در نظر گرفته شده است. این نرم افزار عملیات نوشتاری پرتکرار را به حافظه RAMDisk منتقل می کند و با انجام این کار کمترین افتی در سرعت RAIDR ایجاد نمی شود و علاوه بر آن به آن ۶۲۰,۰۰۰ ساعت وعده داده شده نیز نزدیک تر می شویم! TweakIt هم چنین برای تنظیم پرفایلی اختصاصی جهت مدیریت و تغییر تنظیمات پردازشی به صورت اتوماتیک جهت افزایش ۵ درصدی سرعت می تواند استفاده شود.

a4

RAIDR Express هارد دیسک های سنتی را نیز از یاد نبرده است و به همین منظور به فناوری HybriDisk مجهز شده است. این قابلیت اجاره می دهد که RAIDR به عنوان یک حافظه کش وضعیت جامد در اختیار هارد دیسک های با ظرفیت بالا (۴ ترابایت) قرار بگیرد که به دلیل معماری PCIe آن پا را فراتر از سرعت معمول ۶۰۰ مگابایتی اتصال SATA می گذارد. ابزار بنچمارک ROG موسوم به CrystalDiskMark به کاربران اجازه می دهد تا حد سرعت RAIDR را پیدا کنند.

a6

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.