کورسوی امید برای کامپیوترهای شخصی بعد از پنج سال - تکفارس 
کورسوی امید برای کامپیوترهای شخصی بعد از پنج سال - تکفارس 
کورسوی امید برای کامپیوترهای شخصی بعد از پنج سال - تکفارس 

کورسوی امید برای کامپیوترهای شخصی بعد از پنج سال

احمدرضا باقرزاده
۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - 21:59
کورسوی امید برای کامپیوترهای شخصی بعد از پنج سال - تکفارس 

ظاهرا اخبار درمورد زوال و نابودی بازار کامپیوترهای شخصی (PC) به میزان زیادی اغراق شده بودند. طبق آمار منتشر شده، فروش PC پس از پنج سال دوباره رو به افزایش گذاشته است. به اذعان شرکت تحقیقات تکنولوژی IDC، صادرات کامپیوترهای شخصی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به نسبت سال های گذشته، ربع اول هر سال از سال ۲۰۱۲، رشد ۰٫۶% داشته است.

گرچه ۰٫۶% رشدی مرزی و نامحسوس است، اما نشان می دهد از سقوط طولانی مدت PCها در بازار، حداقل موقتاً و بعد از گذشت پنج سال آزگار، کاسته شده است.

با وجود این گزارش، در مقابل، تحقیق Gartner خبر از کاهش ۲٫۴ درصدی فروش PCها می دهد. این موسسه تحقیقات تکنولوژی ادعا می کند که بازار برای کامپیوترهای شخصی در نازلترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ قرار دارد.

طبق گفته کارشناس IDC، جِی چو، با افزایش آمار کاربران اسمارت فون و تبلت، این کاربران دست از استفاده از PC نکشیده اند، و کمتر مشاهده شده که جایگزینشان کنند. او در ادامه تحلیل می کند که بازار در حال حاضر وارد یک “چرخه جایگزینی” شده که احتمال آن می رود به افزایش فروش بیانجامد.

این کارشناس افزود: “بازار سنتی PC در رقابت با اسمارت فون ها و تبلت ها در کنار چرخه استهلاک طولانی مدت، که صادرات آن را تا رقم کمرشکن ۳۰% کاهش داده بود، دوران سختی را پشت سر گذاشته است. اما با تمام این ها، کاربران بجای آنکه PCهای خود را با وسایل جدید جایگزین کنند، تعویض و بروز کردن آنرا به تأخیر انداختند. با تشخیص این مهم، اکنون بازارهای تجاری حرکتی را در راستای چرخه تعویض آغاز کرده اند که پیشبینی می شود رونق را به بازار PC بازگرداند.”

شکست های PC در فروش درس بزرگی شد برای تولیدکنندگانی مانند HP و Dell. شرکت HP در سال ۲۰۱۵ برای نگهداشت بخش نرم افزار و سرور خود از بازار رو به زوال PCهایش، شرکت را دو تکه کرد؛ درحالی که Dell سهام خود را در سال ۲۰۱۳ خاص کرد تا در آرامش و بدور از چشم عموم کسب و کارش را متحول سازد.

اعداد و ارقام IDC نشان می دهند شرکت HP، و به دنبالش شرکتهای Dell، Apple، Acer، در حال پیشی گرفتن از شرکت چینی Lenovo  بعنوان بزرگترین شرکتهای فروشنده کامپیوترهای شخصی هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید