اینتل: Qualcomm رقابت در دنیای تراشه موبایلی را از بین برده است - تکفارس 
اینتل: Qualcomm رقابت در دنیای تراشه موبایلی را از بین برده است - تکفارس 
اینتل: Qualcomm رقابت در دنیای تراشه موبایلی را از بین برده است - تکفارس 

اینتل: Qualcomm رقابت در دنیای تراشه موبایلی را از بین برده است

دانیال دهقانی
۲۵ تیر ۱۳۹۶ - 16:02
اینتل: Qualcomm رقابت در دنیای تراشه موبایلی را از بین برده است - تکفارس 

اینتل(Intel) نیز وارد لجن زار اطراف اپل(Apple) و کوالکام(Qualcomm) و مسئله پتنت ها با متهم کردن بزرگ ترین تولید کننده پردازنده های موبایلی در دنیا یعنی کوالکام به استفاده از دادگاه ها برای از بین بردن رقابت در این بازار است. در ادامه این خبر و جزئیات آن با تک فارس همراه باشید!

کوالکام شکایت خود را روز پنج شنبه به کمیته روابط تجاری بین المللی ایالات متحده(US International Trade Commission) تقدیم کرد. این کمیته توضیحاتی را از شرکت کوالکام و شکایت آن از اپل به دلیل سواستفاده از ۶ مورد از پتنت های کوالکام در گوشی های آیفون خواسته است. اینتل این مسئله را تلاش کوالکام برای از بین بردن رقابت در این بازار دانسته است چرا که اینتل تنها رقیب باقی مانده این شرکت در بازار پردازنده های گوشی های هوشمند است.

«کوالکام این شکایت را به دلیل استفاده اپل از پتنت هایش مطرح نکرده است بلکه قصد این شرکت از بین بردن تنها رقیب باقی مانده خود در این حوزه است. استفاده از پروسه این کمیته آخرین نمونه از اقدام های این شرکت در طولانی مدت برای از بین بردن تمامی رقبای احتمالی این شرکت در بازار پردازنده های گوشی های هوشمند است.»

کوالکام، بزرگ ترین تولید کننده پردازنده های گوشی های هوشمند ادعا می کند که هیچ کدام از گوشی های هوشمند مدرن از جمله آیفون ها، بدون تکیه کردن بر تکنولوژی های بنیادی کوالکام ممکن نبودند. این شرکت بخش بسیار بزرگی از درآمد خود را به خاطر لایسنس کردن این تکنولوژی برای صدها تولیدکننده و دیگران کسب می کند. اینتل شرکت کوالکام را متهم کرده است که قصد دارد بازار پردازنده های هوشمند را به انحصار خود در آورد. سیاست های کوالکام دیگر شرکت ها را ایجاب می کنند که برای هر تولید کننده ای که قصد دارد پردازنده ای بسازد مبلغی را به این شرکت پرداخت کند، حتی اگر پردازنده متعلق به کوالکام نباشد. هر مخالفتی نیز با توقف تولید پردازنده برای شرکت ها تهدید می شود.

یکی دیگر از اقدامات رقابت گریزانه کوالکام مربوط به عدم اجازه لایسنس کردن پتنت های استاندارد خودش به رقبا است. پتنت های استاندارد به پتنت های گفته می شوند که پایه و اساس تکنولوژیکی هر صنعتی هستند و شرکتی که آن ها را در اختیار دارد باید تحت شرایط عادلانه و منصفانه آن را در اختیار رقبایش نیز قرار دارد. اما اینتل ادعا می کند که کوالکام به هیچ وجه به شرکت ها اجازه لایسنس کردن این گونه پتنت ها را نمی دهد.

یکی دیگر از اتهاماتی که اینتل شرکت کوالکام را به آن متهم می کند این است که غول کوپرتیونی باید از چیپست های کوالکام با قیمت کمتر استفاده کند که به عقیده اینتل این مسئله باعث از بین رقابت بین شرکت ها می شود. اپل قبلا مبالغی را از طریق تولیدکننده هایش به کوالکام پرداخت می کرد اما برای ماه مارچ این عمل را انجام نداد. درباره علت این کار، اپل توضیح داده که آن ها سعی داشتند تا به یک تفاوق حقوقی با کوالکام برای مدت ۵ سال برسند اما شرایط پیشنهادی کوالکام به هیچ وجه منصفانه نبوده اند.

ITC احتمالاً در ماه آگوست اقدام به بررسی شواهد خواهد کرد و دادگاه احتمالی نیز سال آینده برگزار خواهد شد. کوالکام هنوز به این مورد واکنشی نشان نداده است. نظر شما درباره این خبر چیست!؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید