دست مصنوعی که از ذهن انسان فرمان می‌برد، آزمایش شد - تکفارس 
دست مصنوعی که از ذهن انسان فرمان می‌برد، آزمایش شد - تکفارس 
دست مصنوعی که از ذهن انسان فرمان می‌برد، آزمایش شد - تکفارس 

دست مصنوعی که از ذهن انسان فرمان می‌برد، آزمایش شد

سید محمد معلمی
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - 19:26
دست مصنوعی که از ذهن انسان فرمان می‌برد، آزمایش شد - تکفارس 

دست مصنوعی که قابلیت کنترل با ذهن را دارد

اختراع اندام مصنوعی، در سالهای اخیر پیشرفت زیادی کرده است. این تکنولوژی آنقدر سریع رو به جلو پیش رفته است که بسیاری از انسانها این سؤال را می‌کنند که آیا می‌توان در آینده با اعضای مصنوعی زندگی کرد؟

برای آقای جانی ماتنی، آینده همین الآن است. این شخص که در سال ۲۰۰۵، دست خود را به خاطر سرطان از دست داد، به نخستین کسی تبدیل شده است که توانسته است از دستی استفاده کند که می‌توان به آن توسط مغز فرمان داد. او این دست را در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ دریافت کرد و قرار است تا یکسال، به طور آزمایشی از آن استفاده کند.

 

این دست توسط جان هاپکینز طراحی شد و در آزمایشگاه تحقیقاتی در مورد اندام مصنوعی، مورد بررسی قرار گرفت.

هدف از طراحی چنین اندامی، انجام حرکات اعضای مصنوعی با استفاده از فرمان مغز است تا بتوان فعالیت آنها را کاملاً طبیعی نشان داد. این برنامه برای بیمارانی است که از قسمت مچ به بالا را ندارند.

این برنامه که قبلاً امتحان خود را پس داده است، حالا توسط ماتنی، به طور جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک، افراد بیشتر و برای مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنند.

 

اگرچه این دست، محدودیتی ندارد و قدرت آن نیز زیاد است ولی ماتونی نمی‌تواند با آن رانندگی کرده و یا اجازه دهد به آن آب برسد.

ماتونی اگر قوانین استفاده از این دست را بداند، می‌تواند از قابلیت‌های آن نهایت استفاده را ببرد.

دست مصنوعی که از ذهن انسان فرمان می‌برد، آزمایش شد - تکفارس 

ایجاد انقلاب در تولید اندام مصنوعی

مکانیکی شدن اشیاء، ممکن است ما را یاد قهرمانان کارتون‌ها بیندازد ولی اگر ربات‌ها و علم پزشکی، همکاری بیشتری با هم داشته باشند، این تکنولوژی حتی زندگی بسیاری از افراد را نیز تغییر می‌دهد.

در برخی موارد، این قابلیت نیز وجود دارد که موتور و ابزارهای حسی این دستگاه‌ها را تعویض نمود.

اختراع دستگاه‌هایی که می‌توان آنها را از طریق فرمان‌های مغز، کنترل نمود، برای افراد زیادی از جمله معلولین، انسانهایی که یکی از اعضای بدنشان قطع شده و حتی انسانهای فلج مادرزاد، بسیار کاربردی است.

نکته جالب در مورد چنین وسایلی، این است که تمام فعالیت‌های آنها طبیعی هستند.

 

دو موضوعی که دانشمندان می‌خواهد درباره این دست بفهمند این است که چقدر از نظر مکانیکی قوی است و چه مقدار با فرمانهای مغز او هماهنگ می‌باشد.

اگر هماهنگی این دست با ذهن انسانها کامل باشد، می‌توان گفت که انقلابی عظیم در تولید اندامهای مصنوعی رخ داده است و در آینده‌ای نزدیک، ظاهر و حرکات آنها کاملاً طبیعی خواهد بود.

 

به نظر شما اگر این آزمایش به خوبی و با موفقیت به اتمام رسید، چه آینده‌ای در انتظار اعضای بدن مصنوعی است؟ یا چشم‌انداز مکانیکی شدن انسانها چگونه خواهد بود؟

جدا از مزایای استفاده از این دست‌ها برای بیماران، احتمالاً بتوان از آنها در برخی موارد خاص مانند سفر به فضا نیز بهره برد.

 

الون ماسک، معتقد است اگر می خواهیم بعدهای بیشتری از منظومه شمسی را کشف کنیم و به پیشرفت‌های بیشتری دست یابیم، باید ماشین‌های متعددی اختراع نماییم.

به طور طبیعی، بشر، محدودیت‌هایی دارد ولی اگر بتوان ماشین‌هایی اختراع کرد که از ذهن انسانها حرف شنوی دارند، آیندگان قادر خواهند بود این محدودیت‌ها را در هم شکنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید