Galaxy S9 ممکن است قیمتی بیشتر از Galaxy S8 داشته باشد - تکفارس 
Galaxy S9 ممکن است قیمتی بیشتر از Galaxy S8 داشته باشد - تکفارس 
Galaxy S9 ممکن است قیمتی بیشتر از Galaxy S8 داشته باشد - تکفارس 

Galaxy S9 ممکن است قیمتی بیشتر از Galaxy S8 داشته باشد

حمیدرضا مزدورانی
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 13:12
Galaxy S9 ممکن است قیمتی بیشتر از Galaxy S8 داشته باشد - تکفارس 

پرچمدار جدید تلفن‌های همراه شرکت سامسونگ Galaxy S9 قرار است که در نمایشگاه جهانی موبایل که اواخر این ماه برگزار خواهد شد، معرفی شود. اما این رویداد با سورپرایزهای زیادی همراه نخواهد بود.
اساسا ما می‌دانیم که هر مدل جدید سامسونگ چه تغییراتی را در بخش‌هایی همچون باتری، صفحه‌نمایش و شیوه‌ی طراحی خواهد داشت. علاوه بر این‌ها آزمایشگاه سامسونگ که با تست اولیه مدل‌های خود به دنبال عیب‌یابی و عرضه‌ی بی‌نقص گوشی‌های خود است(تقریبا سامسونگ همیشه ناموفق بوده است). به دنبال افشاهای تازه توسط ایوان بلاس (Evan Blass) در وبسایت خود VentureBeat اکنون حتی می‌دانیم که طراحی و شکل این دستگاه چگونه است. (نکته: این دستگاه شبیه یک گوشی سری Galaxy است)

اما چند شایعه در وبسایت‌های خبری امروز پخش شدند که توسط Gizmodo جمع‌آوری شده‌اند. این شایعات حاکی از یک غافلگیری ناخوشایند برای خریداران احتمالی Galaxy S9 هستند. گویا این مدل در مقایسه با مدل قبلی با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد. با توجه به نشریه کره‌ای ETNews تلفن همراه Galaxy S9 ممکن است قیمتی حدود ۹۲۵٫۰۰۰ تا ۱ میلیون وون کره جنوبی (معادل ۸۷۵ تا ۹۲۵ دلار آمریکا)خواهد داشت. این نشان‌دهنده‌ی افزایش قیمت بسیار بالا در مقایسه با مدل قبلی است. Galaxy S8 در زمان عرضه ۷۲۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود.
چند روز پیش وبسایت TechRadar نقل قولی از یک منبع را منتشر کرد که گفته بود  Galaxy S9 با قیمتی معادل ۷۸۹ پوند استرلینگ، تقریبا برابر با ۱۱۱۰ دلار در بریتانیا عرضه خواهد شد. این نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۰۰ پوندی قیمت این پرچمدار نسبت به مدل قبلی S8 است که با قیمت ۶۸۹ پوند در بریتانیا به عرضه شده بود. با توجه به قیمتی که این دو منبع اعلام کرده‌اند و در نظر گرفتن تغییر نرخ ارز و مالیات واردات می‌توان گفت که این پرچمدار با قیمتی حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار در ایالات متحده عرضه خواهد شد.

البته این تمام قسمت این سورپرایز نیست. سال گذشته، شرکت اپل برای اولین بار محصول آیفون خود را چهاررقمی (با احتساب مالیات) قیمت‌گذاری کرد. اما با وجود این افزایش قیمت مشتریان روی خوشی به iPhone X نشان دادند. این گوشی اولین محصول بدون حاشیه و دارای صفحه‌نمایش OLED این شرکت بود. قابلیت تشخیص چهره Face ID که در بالای گوشی قرار دارد و بهبود دوربین‌های دوگانه‌ی عقب و جلوی دستگاه برای عکسبرداری و فیلم‌برداری از دیگر پیشرفت‌هایی بود در iPhone X مشاهده کردیم. مشخص نیست که آیا پرچمدار سامسونگ نیز همانند iPhone X در ازای این افزایش قیمت، پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل مقایسه را خواهد داشت یا نه. در صورتی که تنها با افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ دلاری مواجه باشیم، خریداران بابت یک صفحه‌نمایش بهتر و طول عمر باتری بیشتر پول بسیار بیشتری را باید بپردازند.

به هر حال در صورتی که سامسونگ این افزایش قیمت را برای S9 رقم بزند، این تنها نشان‌دهنده‌ی این خواهد بود که این شرکت قصد رقابت با اپل را در سری پرچمدار خود دارد. این می‌تواند یک حرکت غیرعاقلانه و در عین حال قابل پیشبینی باشد. ما مدت‌هاست وارد عصر گوشی‌های بسیار گران‌قیمت شده‌ایم. بخشی از این اتفاق به اپل و محصولات گران‌قیمتش برمی‌گردد. اما بخش دیگری نیز به وضعیت صنعت تلفن‌های هوشمند برمی‌گردد. شرکت‌های سازنده از آنجایی که در تمامی بازارها، حضور فعال خود را تثبیت کرده‌اند برای به دست آوردن سود کافی، محصولات خود را با قیمت بیشتری نرخ‌گذاری می‌کنند. در سه‌ماه‌ی گذشته اپل تعداد کمتری آیفون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به فروش رساند. اما از فروش هر محصول سود بیشتری نیز به دست آورد. شیوه‌ای که حتی قبل از عرضه‌ی iPhone X شروع کرده بود.

سامسونگ نیز ممکن است بخوهد تجارت خود را به همین روش تغییر بدهد و بابت فروش هر دستگاه Galaxy سود بیشتری را نصیب خود کند. تنها راه این رویه نیز قیمت‌گذاری بالا برای هر محصولی که عرضه‌ می‌شود است. البته این مسئله احتیاج به توجیه خریداران دارد تا به اندازه‌ی کافی متقاعد شوند که آیا Galaxy بعدی در مقایسه با محصول سال قبل ارزش خریداری دارد یا نه. برای تحقق این امر سامسونگ به مقداری نوآوری در محصولات خود احتیاج دارد.

در نظام‌های اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌داری، هر شرکتی در ابتدا به دنبال کشف و درنوردیدن بازارهای جدید برای فروش بیشتر و در نتیجه سود بیشتر است. اما هنگامی که بازارها به وضعیت اشباع رسیدند شرکت‌ها سعی می‌کنند با بالا بردن قیمت محصولات، سود کافی را برای خود رقم بزنند. به نظر می‌رسد سامسونگ نیز که در سال‌های گذشته در حال تبدیل شدن به پرفروش‌ترین شرکت در بسیاری از بازارها بود، امروز برای کسب سود کافی احتیاج دارد تا قیمت محصولات خود را بالا ببرد. نظر شما در اینباره چیست؟. دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید