شهر آتلانتا آمریکا هک شد - تکفارس 
شهر آتلانتا آمریکا هک شد - تکفارس 
شهر آتلانتا آمریکا هک شد - تکفارس 

شهر آتلانتا آمریکا هک شد

سید محمد معلمی
۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - 19:26
شهر آتلانتا آمریکا هک شد - تکفارس 

صبح روز ۲۲ مارس، حمله‌ای به مرکز داده‌های شهر آتلانتا صورت گرفت و تنها در صورتی می‌توان این خسارت را جبران کرد که ۵۱ هزار دلار به واحد پولی بیت‌کویین پرداخت شود.

امروز این شهر به دنبال راه‌حلی برای جبران خسارت و تلافی حمله وارده است و برای این کار نیز شرکایی را از دیگر شهرها استخدام کرده تا این حمله را در حد امکان خنثی کنند.

اما این اقدامات نیز در تا ۲۷ آوریل بی‌فایده بوده‌اند زیرا تا این تاریخ هیچ کدام از کارمندان آتلانتا ایمیلی دریافت نکرده‌اند و به اینترنت دسترسی نداشته‌اند.

به علاوه، شهروندان نیز نمی‌توانند قبوض خود را به صورت اینترنتی پرداخت نمایند و شبکه وای‌فای نیز در فرودگاه بین‌المللی آتلانتا از کار افتاده است.

ضمن اینکه بسیاری از سازمان‌ها و مراکز مانند زندان مرکزی و . . . ، از اطلاعات کاغذی برای انجام فعالیت‌های روزمره خود استفاده می‌کنند زیرا دسترسی به داده‌های الکترونیکی برای دادگاه محلی امکان‌پذیر نیست.

شهردار آتلانتا، کیشا لنس باتومتز می‌گوید: این جمله، در واقع حمله‌ای به دولت ما بوده است. باید بگویم که ما هم‌اکنون با وضعیت قرمز در فضای سایبری مواجه هستیم.

او همچنین به کارمندان و شهروندان شهر آتلانتا هشدار داد تا حساب‌های بانکی خود را به طور مداوم تحت نظر داشته باشند و اقدامات امنیتی را در مورد اطلاعات شخصی خود انجام دهند.

او ادامه می‌دهد: ای کاش می‌توانستم بگویم که این حمله، آخرین حمله‌ای است که اتفاق می‌افتد ولی متأسفانه این‌چنین نیست. بنابراین ما باید در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم، به شدت مراقب باشیم و از آنها به خوبی مواظبت نماییم.

کارشناسان همواره هشدار داده‌اند که حملات سایبری، بزرگترین تهدیدی است که کمپانی‌ها و شرکت‌های سرتاسر جهان را تهدید می‌کند و متأسفانه بسیاری از این شرکت‌ها نیز آمادگی مقابله با این حملات را ندارند.

در واقع آتلانتا اولین شهر آمریکا نیست که توسط هکرها هک می‌شود. پیش از آتلانتا نیز، این اتفاق برای سازمان حمل‌ونقل عمومی کلرادو رخ داده به طوری که تا به امروز (یعنی در سال ۲۰۱۸) این سازمان ۲ بار هک شده است.

حمله‌ای که به آتلانتا صورت گرفته، پیچیده‌ترین حمله سایبری بوده است و اگرچه برخی شرکت‌ها امنیت خود را افزایش داده‌اند و آتلانتا هم چنین برنامه‌ای دارد، ولی به نظر می‌رسد بیشتر شهرها تا مورد حمله قرار نگیرند، اقدامات امنیتی لازم را انجام نمی‌دهند. چنین اتفاقی اصلاً خوشایند نیست زیرا شهرها که به طور پیوسته در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو هستند، به شدت در معرض حملات سایبری قرار دارند.

بسیاری از مناطق قصد دارند که فعالیت‌های خود را هوشمند نمایند و از طریق اینترنت وسایل را به هم مرتبط سازند. ضمن اینکه شهرها می‌خواهند کارهای خود را دیجیتالی نمایند و شهرک‌های هوشمند تأسیس کنند و سازه‌های هوشمند مانند چراغ‌های خیابانها، سیستم ترافیکی، مانیتورهای نشان‌دهنده آلودگی هوا، سیستم‌های آبیاری، وسایل حمل‌ونقل و . . . را در آنها بنا نهند.

دیوید ریموند، مدیر آزمایشگاه IT ویرجینیا می‌گوید: حملات سایبری برای هر شهری، یک چالش بزرگ است. سامانه‌های ارتباطی دیجیتالی موجود در شهرها که میان شرکت‌ها و سازمان‌ها برقرار هستند، به خوبی مدیریت نمی‌شوند. در بیشتر موارد، هیچ سازوکار امنیتی مناسبی وجود ندارد و کسی نمی‌داند مرکز داده‌های هر شهر چه اجزایی دارد و چه شکلی است. به علاوه، هیچ کسی نیز در مورد مفاهیم دیجیتالی پرس و جویی نمی‌کند.

با همه این توضیحات، هنوز مشخص نیست که آتلانتا تا چه زمانی می‌خواهد پول پرداخت کند تا داده‌ها و اطلاعات خود را باز پس گیرد.

از آن جایی که بیشتر شهرها بر فرآیندهای دیجیتالی مبتنی هستند، خطرات امنیتی و سایبری نیز آنها را تهدید می‌کند. بنابراین باید اقدامات خود را شدیدتر نمایند.

فرض کنید یک هکر، نه تنها سیستم رایانه‌ای شهر را مختل کند، بلکه سیستم‌های برقی، آبرسانی و . . . را نیز دچار مشکل نماید. چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر این اتفاقات در آینده بیش از الآن رخ دهد، شهرهایی مانند آتلانتا به راحتی از دسترس خارج می‌شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید