هوش‌ مصنوعی، برنامه نویسی هم یاد گرفت! - تکفارس 
هوش‌ مصنوعی، برنامه نویسی هم یاد گرفت! - تکفارس 
هوش‌ مصنوعی، برنامه نویسی هم یاد گرفت! - تکفارس 

هوش‌ مصنوعی، برنامه نویسی هم یاد گرفت!

دانیال بالِدی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 19:30
هوش‌ مصنوعی، برنامه نویسی هم یاد گرفت! - تکفارس 

اگر برنامه نویس هستید و از کد زدن‌های شبیه به هم برای هر پروژه جدید خسته شدید یا به برنامه نویسی علاقه دارید، پس هوش مصنوعی اینجا هم به کمک شما خواهد آمد. البته مواضب باشید در آینده کارتان را کساد نکند!

بایو(bayou) یک برنامه (یا ماشین) هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق(Deep Learning) است، که مانند ماشین‌های جست‌وجو اما برای برنامه نویسی کار می‌کند. به این ماشین بگویید که چه نوع برنامه‌ای می‌خواهید و چند تعداد کلمه کلیدی هم اضافه کنید، تا بر اساس حدس و فرضیات بایو، یک کد جاوا را تحویل بگیرید که کار مد نظرتان‌ را انجام دهد.

بایو توسط یک تیم از دانشمندان علوم کامپیوتر، از دانشگاه رایس(Rise) ساخته شده است که از طرف ارتش آمریکا و گوگل تامین مالی می‌شوند. در مطالعه‌ای که در اوایل این ماه بر روی سایت arXiv منتشر شد، سازندگان بایو توضیح دادند که چگونه بایو ساخته شده است و در حل چه نوع مشکلاتی می‌تواند به به برنامه نویسان کمک کند.

اساس کار بایو این است که کد منبع حدود ۱۵۰۰ برنامه اندروید (که خود از صدها میلیون‌ خط کد جاوا تشکیل شده‌اند) را می‌خواند، سپس این کدها توسط شبکه‌ی عصبی مصنوعی بایو پردازش می‌شوند و در نهایت یک برنامه مستقل را تحویل کاربر می‌دهد.

اگر کدهای منبع شامل اطلاعاتی درمورد نحوه عمل کردن کد نیز باشند، بایو علاوه بر نتیجه‌ای که کد می‌دهد، اطلاعاتی را درباره‌ی نتیجه‌ای که کد باید بدهد را هم به دست می‌آورد (گاهی اوقات کدها دارای خطا هستند و نتیجه‌ی مطلوب را همیشه درست نمی‌دهند). این اطلاعات متنی چیزی است که به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که با استفاده از چند کلمه کلیدی و خواسته‌ی کاربر، یک برنامه سالم و کاربردی را به او بدهد.

متخصصین و دانشجویان علوم کامپیوتر باید خوشحال باشند چرا که بایو باعث شده تکالیف آن‌ها و همچنین آموزش برنامه نویسی به دیگران ساده‌تر و قابل درک‌تر شود. همچنین ممکن است روزی از این هوش مصنوعی جدید برای تولید مثال‌های برنامه نویسی یا حتی بررسی برنامه خود استفاده کنند. بایو در حال حاظر هنوز در مراحل اولیه‌ی خود است و سازندگان آن در صدد اثبات این هستند که هوش مصنوعی‌شان یا همان بایو کار می‌کند.

البته لازم به ذکر است که هوش مصنوعی هنوز به آن نقطه نرسیده که بتواند هوش مصنوعی دیگری را تولید کند. بایو صرفا یک طرح اولیه را ارائه می‌دهد که در رابطه با آن چیزی است که کاربر برنامه نویس می‌خواهد انجام دهد. این طرح‌ها باید با در کنار هم و در پروژه چیده شوند تا برنامه نویس به نتیجه دلخواه خود برسد. همچنین توجه داشته باشیم که این برنامه‌ها باید با پروژه مرتبط باشند و قابلیت استفاده در یک پروژه خاص را داشته باشند.

هر چند که این فناوری در ابتدای راه خود است، ولی یک گام مهم در جهت تولد برنامه نویس با هوش مصنوعی و همچنین از اهداف محققان علوم کامپیوتری است. بایو و دیگر نمونه‌های مشابه آن‌، کار سختی را در پیش دارند، چرا که در راه خود با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند یک کد اصولی به برنامه نویس تحویل دهند و او را در شیوه‌ی صحیح کد زنی کمک کنند. از آن‌جا که بایو با چند کلمه کلیدی می‌تواند کار کند، استفاده از آن برای کاربر انسانی بسیار آسان و سریع است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید