ظرفیت رم گوشیها در گذر زمان - تکفارس 
ظرفیت رم گوشیها در گذر زمان - تکفارس 
ظرفیت رم گوشیها در گذر زمان - تکفارس 

ظرفیت رم گوشیها در گذر زمان

سید محمد معلمی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 17:42
ظرفیت رم گوشیها در گذر زمان - تکفارس 

امروز می‌خواهیم به چگونگی گسترش و تکمیل ظرفیت رم (RAM) گوشیها یا همان حافظه موقت نگاهی بیندازیم.

برخی اوقات فکر می‌کنیم که تولیدکنندگان سعی می‌کنند تا برخی حقایق را بر ما بپوشانند. حتی بعضی افراد که از جزئیات گوشیها آگاهی بیشتری دارند، برای اینکه دیگران را با مشکل مواجه سازند، می‌گویند اگر حافظه گوشی eMMC یا UFC باشد، سرعت بیشتری خواهد داشت. در مورد رم نیز همین موضوعات وجود دارد. برای مثال برخی می‌گویند که در صورت وجود رم LPDDR4، گوشی قابلیت بهتری خواهد داشت. بنابراین نباید به چنین صحبت‌های تخصصی توجه کرد.

معمولاً اینگونه است که اگر حافظه داخلی یک گوشی افزایش یابد، رم آن نیز زیاد می‌شود. این رابطه کاملاً طبیعی و معمول است یعنی هرچه حافظه داخلی یک دستگاه بیشتر شود، برنامه‌ها و اطلاعات بیشتری در آن ذخیره و نصب خواهند شد پس باید قابلیتی وجود داشته باشد تا بتواند این حجم از داده را اجرا نماید بنابراین رم باید افزایش یابد.

در ادامه جزئیاتی در مورد افزایش ظرفیت در طی سالیان اخیر را مشاهده می‌کنید که سعی شده هم میانگین و هم حداکثر ظرفیت یک رم در طول یک سال را مورد بررسی قرار دهیم. ذکر این نکته لازم است که گوشی‌هایی را ذکر کرده‌ایم که آمار را دست‌خوش تغییراتی می‌کنند.

واقعیت این است که میانگین رم همواره در حال افزایش است و طبیعتاً حداکثر میزان رم نیز در امتداد افزایش میانگین در حال حرکت است.

همانطور که می‌بینید، در سال ۲۰۱۵، ظرفیت رم به بیشترین میزان خود رسید به طوری که شرکت‌های تولیدکننده وارد رقابتی تنگاتنگ شدند. بهرحال، در انتهای این سال، حداکثر ظرفیت رم به ۲ گیگ رسید.

ظرفیت رم گوشیها در گذر زمان - تکفارس 

بر اساس نموداری که در بالا می‌بینید، آیا می‌توان گفت که ظرفیت رم همیشه در حال افزایش خواهد بود؟

پاسخ به سؤال فوق، منفی است زیرا ممکن است ظرفیت رم در یک سال تفاوتی با سال بعد نداشته باشد.

پرچمداران مدرن که دوست دارند رم را افزایش دهند، از LPDDR4 استفاده می‌کنند.

در واقع، به ازای هر تراشه، ۱ گیگ رم افزایش می‌یابد در نتیجه رم‌های بالاتر، با افزوده شدن تراشه‌های بیشتر تحقق می‌یابد.

هیچ تولیدکننده رم، تا کنون ظرفیت بیش از ۸ گیگ را عرضه نکرده است (البته این میزان را، به زودی بسیاری از گوشیها دریافت خواهند کرد).

پرچمداران امسال، از رم LPDDR4X استفاده می‌کنند که قدرت کمتری لازم داشته ولی پهنای باند بیشتری دارد. هرچند ظرفیت آن همان مقدار محدود است.

سامسونگ و SK Hynix در سال ۲۰۱۷ شروع به تولید LPDDR4X کردند که البته نباید انتظار داشت این میزان رم را به زودی در گوشیها مشاهده نماییم.

لازم به ذکر است که پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵، هم‌اکنون با ۸ گیگ رم همراه است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید