خیزش AMD برای تولید پردازنده و گرافیک ۷ نانومتری - تکفارس 
خیزش AMD برای تولید پردازنده و گرافیک ۷ نانومتری - تکفارس 
خیزش AMD برای تولید پردازنده و گرافیک ۷ نانومتری - تکفارس 

خیزش AMD برای تولید پردازنده و گرافیک ۷ نانومتری

دانیال بالِدی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 21:00
خیزش AMD برای تولید پردازنده و گرافیک ۷ نانومتری - تکفارس 

اخیرا Intel به سرمایه گذاران گفت که تراشه‌های ۱۰ نانو متری Cannon Lake تا قبل از سال ۲۰۱۹ آماده نخواهند شد. AMD هم  اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ از نسل بعدی پردازنده‌های ۷ نانومتری Zen 2 رونمایی خواهد کرد.

طبق خبرهای بالا، به نظر می‌رسد که رقیب دیرینه اینتل، یعنی AMD، گوی سبقت را از این شرکت خواهد ربود. AMD همچنین در حال آزمایش کارت گرافیک‌های Radeon Instinct machine learning(کارت گرافیک با قابلیت یادگیری غریزی مصنوعی! – در حال حاظر مخصوص استفاده برای هوش مصنوعی) است. این کارت گرافیک‌ها هم بر اساس تکنولوژی ۷ نانومتری Vega ساخته شده‌اند. طبق گفته رئیس شرکت AMD، دکتر لیزا سو(Lisa Su)، این پردازنده‌های گرافیکی توسط TSMC ساخته خواهد شد. البته احتمالا این شرکت، برای تولید سایر کارت‌های گرافیک‌ و پردازنده‌ها از شرکت‌ GlobalFoundries استفاده خواهد کرد.

شرکت AMD اخیرا نسل دوم تراشه‌های Zen را عرضه کرد که از تکنولوژی ۱۲ نانو متری(در حقیقت بهبود یافته نسخه‌ی ۱۴ نانومتری) بهره می‌برند. این تراشه‌ها در حال ارتقا به تکنولوژی ۷ نانومتری هستند. بنا به گزارش‌های رسیده، TSMC از لیتوگرافی فرابنفش بدون حاشیه، عمیق و شدید استفاده ‌خواهد کرد.

اگر AMD به اهداف خود، یعنی محصولات با تکنولوژی ۷ نانومتری، برسد، به Intel، که در سال ۲۰۱۹ تازه به تکنولوژی ۱۰ نانومتری می‌رسد، ضربه بزرگی وارد خواهد شد. هر چند که Intel می‌گوید که تکنولوژی ۱۰ نانو متری‌اش چند قدم جلوتر از تکنولوژی ۱۰ نانومتری دیگر شرکت‌ها است، ولی اگر هم این ادعایش را درست در نظر بگیریم، باز هم حرفی در مقابل تکنولوژی ۷ نانومتری ندارد. با توجه به بعضی خبرهای لو رفته، نسل بعدی کارت گرافیک‌های Vega از شرکت AMD، با پهنای باند دو برابر نسبت به مدل‌های کنونی ارائه خواهند شد.

AMD هنوز سری گیمینگ کارت گرافیک‌های ۷ نانومتری خود را معرفی نکرده است ولی به احتمال خیلی زیاد، در آینده‌ی نه چندان دور، شاهد معرفی آن‌ها نیز خواهیم بود. AMD در یک چهارم اول امسال، با ۸۸ میلیون دلار سود، به ارزش سهامی ۱٫۶۵ میلیارد رسید. در مقایسه با ۳۳ میلیون ضرر همین موقع در سال گذشته، AMD به رشد خوبی رسیده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید