تحول پزشکی نانو به وسیله‌ی نقاط کوانتومی استخراج شده از برگ گیاه چای - تکفارس 
تحول پزشکی نانو به وسیله‌ی نقاط کوانتومی استخراج شده از برگ گیاه چای - تکفارس 
تحول پزشکی نانو به وسیله‌ی نقاط کوانتومی استخراج شده از برگ گیاه چای - تکفارس 

تحول پزشکی نانو به وسیله‌ی نقاط کوانتومی استخراج شده از برگ گیاه چای

امیر مریخ
۳ خرداد ۱۳۹۷ - 09:31
تحول پزشکی نانو به وسیله‌ی نقاط کوانتومی استخراج شده از برگ گیاه چای - تکفارس 

ما هم اکنون قادر به تولید نقاط کوانتومی به روشی آسان و بدون دردسر می‌باشیم. اگر سوال شما هم این است که نقاط کوانتومی چه چیز‌هایی هستند، به توضیح کوتاهی در‌باره‌ی این ذرات می‌پردازیم. نقاط کوانتومی (quantum dots)، ذراتی در مقیاس نانو و نیمه هادی می‌باشند که قابلیت جاسازی در سلول یا میکرو اورگانیزم‌های درون سلولی، همانند نشانه دار کردن مولکول‌های پروتئین، را دارند. این ابزار‌های میکروسکوپی یکی از موارد مطالعه‌ی دانشمندان هستند و قصد دارند  تا با استفاده از آن‌ها بتوانند روشی برای ارتقاء هرچیزی از صفحات خورشیدی گرفته تا درمان سرطان‌های مختلف پیدا کنند. و هم اکنون تمام آن چیزی که آن‌ها نیاز دارند یک عصاره‌ی مخصوص از برگ گیاه چای و البته به همراه تعداد دیگری از مواد شیمیایی دیگر خواهد بود.

اما بیایید قبل از رسیدن به اصل مطلب برای جلوگیری از آشفتگی و گیج شدن ذهنی یک پیش‌زمینه از این مفاهیم را ارائه دهیم، نقاط کوانتومی ذراتی در مقیاس نانومتر هستند که از گستره‌ی دو تا پنج نانومتر را شامل می‌شوند. برای مقایسه و درک بهتر این مطلب می‌توانیم به طول آنتی بادی (antibodies)‌هایی که سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با ویروس‌های خطرناک و باکتری‌ها استفاده می‌کند اشاره کنیم که طولی معادل ۱۰ نانومتر دارند. همچنین قطر یک تار موی انسان طولی به اندازه‌ی ۴۰،۰۰۰ نانومتر دارد. اخیرا، دانشمندان از این نقاط کوانتومی برای یافتن راه‌های جدید و به کار بردن آن‌ها در تحقیقات زیست-پزشکی و دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی وابسته به فناوری نانو که نیازمند استفاده از کوچک‌ترین ذرات ممکن است استفاده می‌کننند.

سابق بر این، تهیه‌ی چنین نقاط کوانتومی، به شدت هزینه‌بر بوده  زمان زیادی را صرف می‌کرد، اما گروه تحقیقاتی از دانشگاه  Wales’ Swanse، راه جدید برای ساخت نقاط کوانتومی به وسیله‌ی عصاره ی گیاه Camellia sinensis یافتند. این گیاه، همان گیاهی است که با استفاده از آن چای سبز و سیاه به دست می‌آید. استفاده از برگ گیاه چای به جای مواد اولیه مرسوم جهت تولید نقاط کوانتومی، به این معنا خواهد بود که مراحل تولید محصول نهایی و مورد نظر ما غیر سمی بوده و هزینه‌ی به مراتب کم‌تری را بر روی دست سازندگانش خواهد گذاشت. همچنین این گروه در طی آزمایشی دریافتند که نقاط کوانتومی توانایی نفوذ به درون حفرات موجود بر روی غشاء خارجی سلول‌های سرطانی پوست را دارند و با این کار، نقاط کوانتومی قابلیت متوقف کردن فرآیند رشد سلولی و فعالیت ۸۰% سلول‌های سرطانی را در نمونه‌ی آزمایشی موجود در آزمایشگاه را داشتند.

البته ذکر این نکته مهم است که تا قبل از اینکه این کشف فوق العاده به یک روش خود درمانی تبدیل شود باید تاکید کنیم که، این مطلب به آن معنا نیست که چای به خودی خود توانایی درمان سرطان ریه را دارد. به منظور تولید این نقاط کوانتومی، دانشمندان عصاره‌ی گیاه چای مورد نظر با ترکیبات شیمیایی دیگر از جمله سولفات کادمیم (cadmium sulphate) و یا سولفید سدیم (sodium sulphide) ترکیب کرده‌اند. و همچنین به این مورد هم باید توجه داشت که متوقف شدن چرخه‌ی فعالیت ۸۰% سلول‌های سرطانی درون یک ظرف آزمایش در طی یک تحقیق علمی به این معنا نیست که این ماده الزاما قابلیت درمان سرطان را دارد.

اما در عوض این نتایج حتما به آن معنا هستند که در مسیر انجام تحقیقات در مورد نقاط کوانتومی دو مانع بسیار بزرگ که شامل هزینه و مخارج و تاثیر محیطی این آزمایشات می‌شد هم اکنون دیگر وجود خارجی نداشته و به طور کامل حل شده‌اند.

داشنمندانی که وظیفه‌ی انجام این تحقیق علمی را داشتند، امیدوار هستند تا بتوانند این روش جدیدشان را به منظور کشف و جلو راندن مرز‌های آگاهی بشر در زمینه‌ی توانایی‌های نقاط کوانتومی در زیست-فناوری و داروها، گسترش داد و وسعت ببخشند. در نهایت، این ممکن است که ما در آینده شاهد تغییر روش درمان بیماری‌هایی از جمله سرطان به وسیله‌ی نقاط کوانتومی باشیم، همچنین از این کشف می توان در مسیر ساخت دستگاه‌های تصویر برداری پزشکی با قابلیت عکس‌برداری با دقت بالا‌تر نیز استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید