بنابر گزارشات فیس‌‎بوک به سازندگان گوشی‎های هوشمند اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر را داده است - تکفارس 
بنابر گزارشات فیس‌‎بوک به سازندگان گوشی‎های هوشمند اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر را داده است - تکفارس 
بنابر گزارشات فیس‌‎بوک به سازندگان گوشی‎های هوشمند اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر را داده است - تکفارس 

بنابر گزارشات فیس‌‎بوک به سازندگان گوشی‎های هوشمند اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر را داده است

پوریا اسدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - 11:00
بنابر گزارشات فیس‌‎بوک به سازندگان گوشی‎های هوشمند اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر را داده است - تکفارس 

طبق گزارش نیویورک تایمز، فیس‌بوک برای چندین سال داده هایش را با حداقل ۶۰ شرکت سازنده ، از جمله غول های فناوری مانند اپل، مایکروسافت، آمازون، سامسونگ و بلکبری، به اشتراک گذاشته است.

فیس‌بوک به شرکت‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات داده تا اطلاعات شخصی کاربر را قبل از اینکه برنامه های خود را برای دستگاه های iOS و اندروید عرضه شوند، استخراج کنند. به گفته روزنامه، این قراردادها ممکن است فرمان کمیسیون تجاری فدرال ۲۰۱۱ را نقض کرده باشد، که مقامات فیس‌بوک آن را رد کردند.

شایان ذکر است که شرکت شبکه اجتماعی قبلا گفته بود که به اشتراک گذاری داده‌ها با توسعه دهندگان شخص ثالث در سال ۲۰۱۵ به پایان رسیده است، اما سازندگان دستگاه های الکترونیکی معاف شدند.

با وجودی که ۲۲ قرارداد پس از رسوایی کمبریج آنالیتکا لغوشدند، برخی از آنها همچنان به قوت خود باقی مانده است. فیس‌بوک، با این حال، به نیویورک تایمز گفته بود که به شدت استفاده از داده‌ها را محدود کرده است” و آنها می‌دانستند که هیچ موردی وجود ندارد که اطلاعات مورد سوء استفاده قرار گیرد.

میزان داده‌ها به اشتراک گذاشته شده در حال حاضر مشخص نیست، اما با دسترسی خصوصی به داده ها، شرکت هایی مانند اپل توانسته اند بسیاری از ویژگی های فیس‌بوک را به کاربران مانند توانایی ارسال عکس‌ها به دستگاه خود بدون باز کردن برنامه فیس‌بوک را ارائه دهند.

نیویورک تایمز همچنین دریافته است که این معاملات به اشتراک گذاری اطلاعات، شرکت‌ها را قادر به دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر مانند وضعیت رابطه، تاریخ کار، روزهای تولد، دیدگاه های مذهبی و سیاسی و حتی اطلاعات دوستان فیس‌بوک کاربر کند.

بدتر این است که سازندگان دستگاه می‌توانند به اطلاعات این دوستان دسترسی داشته باشند که فیس‌بوک را از به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود با اشخاص ثالث منع کرده است.

با توجه به اظهارات فیس‌بوک، چنین مشارکت های اشتراک داده از دسترسی که به توسعه دهندگان داده شده، متفاوت است و تولید کنندگان سخت افزار به عنوان “گسترش دهنده ی” شبکه اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند. اما کارشناسان امنیتی نگرانی هایی در مورد چنین فعالیت هایی را مطرح کرده اند.

اشکان سلطانی، یکی از تکنسین های پیشین FTC، گفت:

مانند این است که قفلی را روی درب نصب کنیم و بعد متوجه شویم که قفل ساز یک کلید آن را به همه دوستانمان داده است آن‌ها هم بدون اینکه از شما اجازه گرفته باشد به داخل خانه می‌آیند و وسایل‌تان را جست و جو می‌کنند.

به روز رسانی: در یک پست وبلاگ رسمی، فیس‌بوک ادعا مطرح شده توسط نیویورک تایمز را رد کرد و گفت که مخالف با مسائل هستند که آن‌ها در مورد این API‌ها مطرح کرده اند. به دلیل عدم دسترسی از طریق فروشگاه های نرم افزاری چند سال پیش این شرکت مجبور شد به طور مستقیم با سیستم عامل و سازندگان دستگاه کار می‌کنند تا محصولات خود را به دستان مردم برسانند.

این شرکت همچنین گفت که شرکای این شرکت نمی توانند اطلاعات فیس‌بوک کاربر را بدون مجوز کاربر با دستگاه های خود به اشتراک بگذارندو اطلاعات دوستان مانند عکس‌ها تنها زمانی در سایر دستگاه‌ها قابل دسترسی بوده که کاربر تصمیم بگیرد اطلاعات خود را با آن دوستان به اشتراک بگذارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید