نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 
نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 
نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

نقد و بررسی Moto G6

محراب کرامتی
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - 19:54
نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

موتورولا با اینکه چندین بار به فروش رفته است اما سری گوشی های Moto G آن همچنان باقی مانده است و می‌توان گفت که پیشرفت هم داشته است. این سری گوشی ها ارزان قیمت اما قدرتمند هستند. آیا Moto G6 می‌تواند موفقیتی بزرگ برای موتورولا باشد؟

مقدمه

Moto G6 ایده‌آل ترین گوشی بین سه گانه G است. مدل Play برای رده متوسط و مدل Plus برای سخت افزار بهتر است. پس Moto G6 را می‌توان بین این سه ایده‌آل دانست. لنوو صفحه نمایش های تمام شیشه و دوربین دوگانه را برای این گوشی به ارمغان آورد. طراحی جدید شیشه ای و چیپست به روز باید G6 را برای نسل امروزی سازگار کنند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

یکی از نکات مثبت این گوشی تجربه اندروید خالص آن است و این مهم در G6 نیز ماندگار است. موتورولا وعده آپدیت های منظم برای حداقل دو سال را داده است.

مشخصات فنی Moto G6

  • بدنه: بدنه شیشه ای Gorilla Glass 3 در جلو و عقب، فریم آلومینیومی، روکش ضدآب نانو P2i
  • صفحه نمایش: ۵٫۷ اینچی با پنل IPS LCD، نسبت تصویر ۱۸:۹ با رزولوشن ۲۱۶۰x1080 یا FHD Plus، MAX Vision
  • دوربین پشت: لنز اصلی ۱۲MP با دیافراگم f/1.8 همراه با دوربین دوم ۵MP، فلش LED، فیلم برداری ۱۰۸۰p در ۶۰fps
  • دوربین جلو: لنز ۸MP با دیافراگم f/2.2، فلش سلفی LED، فیلم برداری ۱۰۸۰p در ۳۰fps
  • چیپست: پردازنده Qualcomm Snapdragon 450، هشت هسته Cortex-A53 18GHz، پردازنده گرافیکی Adreno 506
  • مموری: ۳ الی ۴ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۳۲ الی ۶۴ گیگابایت، درگاه اختصاصی microSD تا ۱۲۸GB
  • سیستم عامل: اندروید ۸٫۰ Oreo
  • باتری: لیتیوم یونی ۳۰۰۰mAh، توربو شارژ ۱۵W
  • ارتباطات: دو سیمکارته، بلوتوث ۴٫۲، NFC(فقط مدل اروپایی)، GPS/GLONASS، Dual-band WiFi a/b/g/n، رادیو FM، USB-C
  • سایر: حسگر اثرانگشت در کلید Home

این گوشی بر روی کاغذ مشخصات خوبی را برای ۲۵۰ یورو دارد. اما به اندازه قیمت آن می‌ارزد؟

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

نگاهی به داخل جعبه

Moto G6 در یک جعبه رنگارنگ عرضه می‌شود. درون این جعبه یک کابل USB-C همراه با یک شارژر ۱۵W TurboPower نیز دیده می‌شوند. علاوه بر این ها یک قاب شفاف لاستیکی نیز درون جعبه مشاهده شد که از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بود. هدفونی درون جعبه وجود نداشت اما به دلیل وجود جک ۳٫۵ میلی‌متری کاربر می‌تواند هر هدفون دلخواه خود را به آن متصل کند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

طراحی

اگر بخواهیم طراحی این گوشی را در یک کلمه توصیف کنیم “براق” انتخاب خوبی است. این گوشی براق و درخشان و در عین حال لیز است. این گوشی نیز یکی دیگر از گوشی هایی است که با بدنه شیشه ای و فریم فلزی ساخته می‌شوند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

گوشی های شیشه ای در بخش پرچن دار ها و گوشی های رده متوسط بازار را بدست گرفته اند و جایگزین زیباتری برای گوشی های عادی شده اند. موتورولا نیز این گوشی را Gorilla Glass 3 که بسیار محکم است ساخته و در جلو و پشت این گوشی از این پنل کمک گرفته است. Moto G6 به بزرگی G6 Play است اما به خاطر نسبت صفحه نمایش جدید خود یک سانتی‌متر از آن بزرگتر است. این صفحه نمایش بلند ۵٫۷ اینچی بیشتر بخش جلویی گوشی را پوشانده است. لایه ای محافظ بر روی آن قرار دارد که بلندگو و دوربین سلفی و فلش آن را نیز پوشانده است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

حسگر اثرانگشت در پایین صفحه نمایش قرار دارد. این حسگر بصورت آماده به کار است و سرعت و دقت بالایی دارد. از این حسگر به عنوان میان بری نیز برای برخی فعالیت ها می‌توان استفاده کرد.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

فریم فلزی گوشی همرنگ شیشه پشت آن است اما نسبت به آن براق تر است. با اینکه این کار ظاهر گوشی را زیبا تر می‌کند اما آن را لیز کرده و گوشی به راحتی می‌تواند در دست سر بخورد. پس بهتر است از قاب لاستیکی استفاده کنید.

پشت گوشی به سبک موتورولا ساخته شده است و دوربین پشت گوشی در یک دایره قرار دارد. دو دوربین و یک فلش LED ظاهری شبیه یک ایموجی دارند. این ترکیب با اینکه کار بزرگی نیست اما نشانه گوشی های موتورولا است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

G6 پر از میکروفون و پورت است. جک صدا بر روی این گوشی برخلاف دیگر رقیبان ماندنی است. پورت USB که Type-C است همراه با این جک ۳٫۵ میلی‌متری در پایین آن قرار دارند. درگاه سیم کارت نیز سه‌گانه است و قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت و یک microSD را بصورت همزمان دارد. بلندگوی گوشی به عنوان اسپیکر دوم در هنگام پخش صدا مشارکت دارد و صدای استریو تولید می‌کند. باید ببینید که بلندی صدای این گوشی چقدر است!

طراحی Moto G6 خیلی پیچیده و خارق‌العاده نیست. اما تمامی استاندارد های پرچم داران امروزی را رعایت کرده است. بدنه شیشه ای، پورت USB سریع و صفحه نمایش بلند همگی راضی کننده هستند. موتورولا برای این گوشی یک روکش نانو درنظر گرفته است که ضد آب است. با اینکه این گوشی را نمی‌توانید به استخر ببرید اما این روکش می‌تواند حین حادثه ها کارآمد باشد.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

این گوشی به راحتی سر می‌خورد و در هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید. قاب لاستیکی در این زمینه به شما کمک می‌کند اما از زیبایی های گوشی می‌کاهد. این قانون برای بیشتر گوشی های بدنه شیشه ای نیز صادق است و قصد تخریب این گوشی نیست.

صفحه نمایش

این گوشی دارای یک صفحه نمایش بلند با نسبت ۱۸:۹ است. این نوع صفحه نمایش ها جدیدا در بین سازندگان رایج شده اند. خوشبختانه بر روی صفحه نمایش این گوشی بریدگی وجود ندارد. صفحه نمایش G6 همانند G6 Play پنل ۵٫۷ اینچی از نوع IPS LCD است اما با این تفاوت که این بار پیکسل های بیشتری را می‌توان بر روی آن مشاهده کرد. رزولوشن این صفحه نمایش ۲۱۶۰x1080 پیکسل است و بنا بر محاسبات، تراکم پیکسلی ۴۲۴ppi را به ارمغان می‌آورد. رقمی که برای یک گوشی قیمت متوسط عالی است.

در شرایط عادی روشنایی صفحه نمایش به حداکثر ۴۶۰ نیت می‌رسد و کنتراست خوبی دارد. با فعال کردن قابلیت خودکار نیز به حداکثر روشنایی ۵۶۰ نیت می‌رسد که عالی است. اما با این کار از کنتراست صفحه اندکی کاسته می‌شود. این گوشی در تست های روشنایی و در زیر نور مستقیم آفتاب توانست امتیاز خوبی کسب کند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

دقت رنگ ها به طرز شگفت آوری خوب بود. در حالت دیفالت تمام صفحه اندکی آبی رنگ است. هرچند با تغییر رنگ ها از حالت دیفالت به گرم(Warm) نتایج بهتری را حاصل می‌کند. با این کار انحراف رنگ ها کاهش یافته و دقت آن بالا می‌رود.

دوام باتری

یک باتری ۳۰۰۰mAh در داخل Moto G6 قرار دارد. این گوشی با یک شارژر توربو ۱۵W عرضه می‌شود که در نیم ساعت می‌تواند باتری را از حالت خالی به ۴۳% برساند. شارژ کل باتری حدود ۸۰ دقیقه زمان می‌برد.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

Snapdragon 450 یک چیپست جدید ۱۴ نانومتری است و قبلا نتایج خوبی در مدیریت باتری از آن مشاهده شده است. پس امید ها برای G6 بالا بود. متاسفانه G6 نتوانست به انتظارات پاسخ درست دهد و دوام کلی باتری ۶۴ ساعت ثبت شد. این رقم برای یک چیپست ۱۴ نانومتری پایین تر از متوسط است. دوام باتری در تست های تماس، وب گردی و ویدئو خوب بود ولی از این گوشی انتظار بیشتری داشتیم. مدت زمان پخش ویدئو توسط این گوشی ۹ ساعت و ۴۱ دقیقه و در بخش وب گردی ۱۰ ساعت و ۳۱ دقیقه ثبت شد که متوسط است.

اسپیکر

این گوشی اسپیکر های استریو دوگانه دارد. بلندگوی بالای صفحه نمایش به عنوان اسپیکر دوم به کمک اسپیکر پایینی گوشی می‌آید و این دو با هم تجربه یک صدای استریو را برای کاربر به ارمغان می‌آورند. صدای خروجی از این اسپیکر ها یکی از بلند ترین صداهایی بود که تاکنون توسط یک گوشی شنیده شده است. تست ها نشان دادند که این صدا در محدوده عالی قرار دارد. انحراف صدا و نویز خاصی در صدای خروجی شنیده نشد و بیس خوبی از گوشی گرفته شد.

کیفیت صدا

این گوشی در هنگام اتصال آمپلیفایر خارجی نیز عملکرد قدرتمندی از خود نشان داد و صدای آن کیفیت خوبی داشت. اما همانند G6 Play و Plus بلندی صدا در هنگام اتصال هدفون کاهش چشمگیری یافت. اما در کل عملکرد عالی این گوشی در بخش صدا انکار نشدنی است.

اندروید خالص همراه با تغییرات Moto

یکی از نشانه های گوشی های موتورولا تجربه خالص اندرویدی بوده است. این گوشی نیز راه قبلی را ادامه داده و سیستم عامل آن اندروید Oreo 8.0 است. تجربه استفاده از این گوشی شباهت بسیاری به دستگاه های Google Pixel دارد. همانگونه که در قبل اشاره کردیم از حسگر اثرانگشت این گوشی می‌توان به عنوان میان بر استفاده کرد. ساده ترین عملکرد آن بیدار کردن گوشی از حالت استندبای است. برای باز کردن گوشی می‌توانید از Face Unlock نیز استفاده کنید که در Stock Andriod نام آن Trusted Face است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

به هر حال برای میان بر های دیگر مانند گزینه های Back، Home و Recents می‌توان از حسگر استفاده کرد. دقت شناسایی میان بر ها بالا است. برای گزینه Home کافی است بر روی حسگر ضربه بزنید. با سوایپ به سمت چپ Back و با سوایپ به سمت راست  Recents نمایان می‌شود.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

ضربه و نگه داشتن سنسور برای کسری از ثانیه باعث قفل شدن گوشی می‌شود. این در حالی است که با نگه داشتن بیشتر سنسور Google Assistant پدیدار می‌شود. ممکن است تمایز این دو عملکرد برای برخی کاربران سخت باشد اما پس از اندکی کار کردن با گوشی تفاوت آن ها دستتان می‌آید.

یکی دیگر از قابلیت های مخصوص این گوشی Moto Display است که دائم در حال بهینه شدن توسط موتورولا است. این قابلیت مشابه Always On Display است و نوتیفیکیشن ها را بصورت کم رنگ و  لحظه ای بر روی گوشی نشان می‌دهد. برای این کار می‌توانید دست خود را جلوی گوشی تکان دهید. در زمان دریافت نوتیفیکیشن ها نیز بصورت خودکار برای لحظه ای آن ها قابل مشاهده اند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

با فعال کردن حالت Night Display گوشی رنگ ها را بصورت گرم تر نشان می‌دهد و رنگ آبی که مزاحم خوابیدن است را از بین می‌برد. تحقیقات نشان داده اند که رنگ آبی در شرایط نوری کم باعث اختلالات خواب می‌شود و بسیاری از سازندگان گوشی های امروزی قابلیت Night Mode یا Night Display را برای گوشی هایشان در نظر می‌گیرند.

برای بخش مولتی مدیا بیشتر برنامه های گوشی در دست گوگل هستند و کنترل پخش صدا، گالری و پخش ویدئو و … گوشی را بر عهده دارند. همانگونه که گفته شد، یک اندروید خالص!

عملکرد و بنچمارک

Moto G6 بر روی خود پردازنده Qualcomm Snapdragon 450 را دارد. این چیپست به نوعی بهبود یافته چیپست S625 است که در گوشی های جدید جایگزین S435 می‌شود. این پردازنده شامل هشت هسته ۱٫۸GHz Cortex-A53 است و گفته شده که عملکرد آن ۲۵% نسبت به S435 سریع تر خواهد بود. برای بخش گرافیکی نیز Adreno 506 برای گوشی در نظر گرفته شده است. لنوو برای این گوشی دو انتخاب رم و حافظه ایجاد کرده است که ۳ الی ۴ گیگابایت رم خواهند داشت.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

در بنچمارک GeekBench 4.1 این گوشی عملکرد خوبی از خود نشان داد. همانگونه که انتظار می‌رفت این چیپست سریع تر از Moto G6 Play بود اما نتوانست که با ۲٫۰GHz ها رقابت کند. چرا که هسته های Cortex-A73 با A-53 قابل مقایسه نیستند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

در فرایند های تک هسته ای و یا چند هسته ای این گوشی به خوبی و روان کار خود را انجام می‌دهد. یکی از نقاط مثبت این گوشی سرعت آن است که به خاطر سیستم عامل سبک آن حاصل شده است. در بخش گرافیکی نیز Adreno 506 در رده قیمت این گوشی به خوبی عمل کرده است اما به هیچ عنوان انتظار رقابت این گوشی با پرچم داران را نباید داشت.

در بنچمارک AnTuTu 7 این گوشی عملکردی متوسط داشت و برتری S630 در نوکیا ۶ جدید توسط آن ثابت شد. حتی چیپست قدیمی Kirin 659 نیز نسبت به S450 این گوشی بهتر عمل کرده است. چیپست این گوشی با این که برای کارهای روزمره توانا است اما این گوشی برای پردازش های خیلی سنگین مناسب نیست. صفحه نمایش بلند این گوشی نیز در کنار این چیپست به تجربه بازی های پر جزییات و جذاب کمک می‌کند. اما تضمینی برای بازی های آینده نیست. چرا که پرچم داران کنونی چیپست های بسیار قدرتمند تر و رم های دو برابر این گوشی دارند. سازندگان بازی های اندروید نیز ممکن است برای این گوشی ها بازی های بیشتری بسازند و به فکر گوشی های متوسط نباشند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

این گوشی در تست های ما داغ نشد و افت فریم خاصی از آن مشاهده نشد. در کل که برای یک گوشی با قیمت نسبتا پایین پردازش خوبی از این گوشی را می‌توانید انتظار داشته باشید.

دوربین پشت

این گوشی با دو دوربین ۱۲MP+5MP منتشر می‌شود. از دوربین دوم نمی‌توان بصورت مستقیم و تنها استفاده کرد و فقط برای شناسایی عمق و گرفتن تصاویر پورتره از آن استفاده می‌شود.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

سنسور ۱۲MP گوشی دیافراگم روشن f/1.8 دارد اما فاقد لرزشگیر OIS است. فوکوس خودکار عادی برای دوربین تعبیه شده است و یک فلش LED نیز در پایین دوربین ها قرار دارد. خبری از پیکسل های بزرگ و Dual Pixel نیست.

به هر حال رابط کاربری دوربین یکی از تنها بخش های دست ساز موتورولا است. برای تغییر حالات گوشی و دوربین ها میان بر های سوایپی در نظر گرفته شده است. در حالت دستی می‌توانید ISO، سرعت شاتر(تا یک چهارم ثانیه) و یا Exposure را تغییر دهید. فوکوس دستی نیز از دیگر پارامتر های قابل تغییر این حالت است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

حالت Spot Color به شما اجازه گرفتن عکسی سیاه سفید همراه با یک رنگ انتخابی را می‌دهد.

حالت تشخیص منظره و اشیا نیز در دوربین گوشی قرار دارد. بطوری که با قرار دادن منظره یا شی در داخل کادر دوربین Moto G6 سعی می‌کند که آن را بشناسد و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار کاربر قرار دهد. همانگونه که انتظار می‌رفت این قابلیت نسبت به ورژن قبلی خود که در گوشی های قبلی موتورولا بود پیشرفت خاصی نکرده است و خطاهای زیادی همچنان در ان قرار دارند.

کیفیت تصاویر در نور روز

تصاویر بدون HDR گرفته شده توسط دوربین گوشی کیفیتی مناسب داشتند. جزییات مشاهده شده از آن ها بالا، نویز کم و رنگ های زنده و دقیق بود. کنتراست تصاویر عالی ولی محدوده دینامیک آن ها کمی مشکل داشت.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

برنامه دوربین به کاربر اجازه انتخاب خالت Auto HDR را بصورت دیفالت می‌دهد. پیشنهاد ما نیز این است که این قابلیت را فعال کنید زیرا تصاویر گرفته شده با HDR از کیفیت بهتری برخوردار هستند. محدوده دینامیک با این قابلیت بهبود می‌یابد و برخی جزییات از دست رفته در تصاویر عادی در تصویر ثبت می‌شوند. برخی اوقات تصاویر HDR نسبت به تصاویر عادی نرم تر هستند اما این مهم زیاد به چشم نمی‌آید.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

کیفیت تصاویر در شب

این گوشی در شب به کمک دیافراگم f/1.8 خود معمولا تصاویر خوبی می‌گیرد. حالت Auto HDR برای کاهش نویز تصاویر در نور کم معجزه می‌کند. این کار از کنتراست تصاویر نمی‌کاهد و رنگ ها به درستی ثبت می‌شوند. جزییات گرفته شده از تصویر خیلی بالا نیست اما برای بیشتر افراد کافی است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

با غیر فعال کردن قابلیت HDR تصاویر نویز بیشتری دارند اما اندکی شارپ تر هستند. الگوریتم کاهش نویز معمولا جزییات خوبی را به عکس اضافه می‌کند.تصویر زیر در حالت HDR روشن گرفته شده است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

پانوراما

Moto G6 پانوراما های خوبی می‌گیرد. چسباندن تصاویر به هم و صاف بودن آن ها مناسب است. جزییات تصاویر خیلی خوب و کافی است و تصاویر گرفته شده شارپ و نورپردازی آن ها مناسب است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

حالت پورتره

Moto G6 نیاز داشت که به نوعی دوربین دوم خود را توجیح کند. حالت پورتره در اینجا به کمک موتورولا آمد. این گوشی تصاویر پورتره خوبی می‌گیرد. جدایی فرد از پس زمینه و تار کردن پس زمینه به خوبی انجام می‌گیرد اما بهتر است که موهای فرد مرتب باشند تا به اشتباه تار نشود. مقدار تاری پس زمنیه می‌تواند تنظیم شود. در کل که نتایج آن قانع کننده بودند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

دوربین سلفی

برای سلفی ها موتورولا یک لنز ۸MP با f/2.2 را برای این گوشی درنظر گرفته است که متاسفانه فوکوس خودکار ندارد. اما فلش LED دارد که می‌تواند در شب بسیار به کار آید. این دوربین تصاویر خوبی می‌گیرد که جزییات خوبی دارند. هوش مصنوعی دوربین نیز برخی فعالیت های زیباسازانه بر روی تصویر انجام می‌دهد. در کل که مشکل خاصی در آن یافت نشد.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

حالت HDR برای دوربین جلو نیز وجود دارد. البیه در اینجا ممکن است برخی تصاویر را بیش از حد روشن کند اما در کل در افزایش محدوده دینامیک به خوبی عمل می‌کند.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

فیلم برداری

چیپست S450 بر روی این گوشی بدین معناست که فیلم برداری آن محدود به ۱۰۸۰p است. هرچند که این کیفیت در ۶۰ فریم بر ثانبه ضبط می‌شود. لرزشگیر EIS هم برای فیلم برداری در ۳۰ فریم بر ثانیه موجود است. این لرزشگیر به خوبی کار می‌کند و از تاری کلیپ های گرفته شده کاسته می‌شود. این ویدئو ها کیفیت خوبی دارند و نویز آن ها کم است. رنگ ها زنده هستند و محدوده دینامیک ویدئو مناسب است. بیت ریت این کلیپ ها نیز ۱۷Mbps است و صدای ضبط شده نیز بصورت استریو است. نمونه های ۶۰ فریمی نیز همین بیت ریت را دارند و بدین دلیل کیفیت آن ها نسبت به ۳۰ فریمی ها پایین تر است. جزییات آن ها شارپ تر شده اند تا بر کمبود کیفیت ماسک نهاده شود.

رای نهایی

لنوو به خوبی در انتخاب سخت افزار برای این گوشی رده متوسط عمل کرد. گرچه که می‌توانست باز هم بهتر از این ها باشد. با کمی توجه به سری گوشی های رده متوسط شیاؤمی به راحتی می‌توان نقص این گوشی را در مقایسه با آن ها مشاهده کرد.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

این گوشی در همه جنبه ها خوب است و نقص خاصی در آن وجود ندارد. صفحه نمایش خوب و چیپست کارآمد و یک دوربین دوگانه که به خوبی نیاز های کاربرانش را پاسخ می‌دهد. پس اگر به همین ها راضی هستید این گوشی انتخاب خوبی برای شما است.

نقد و بررسی Moto G6 - تکفارس 

نکات مثبت

  • طراحی بدنه شیشه ای جذاب، روکش ضدآب
  • شارژ توربو، شارژر مخصوص درون جعبه است
  • صفحه نمایش قوی و روشن، همراه با رزولوشن بالا
  • دوربین دوگانه قوی
  • حالت پورتره به خوبی عمل می‌کند
  • سلفی ها از کیفیت خوبی برخوردارند
  • EIS عالی برای ویدئو های ۱۰۸۰p در ۳۰fps

نکات منفی

  • بدنه لیز
  • باتری ضعیف
  • عملکرد چیپست راضی کننده نیست
  • نبود فیلم برداری ۴K

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید