طوفان شن، چه بلایی بر سر مریخ آورد؟ - تکفارس 
طوفان شن، چه بلایی بر سر مریخ آورد؟ - تکفارس 
طوفان شن، چه بلایی بر سر مریخ آورد؟ - تکفارس 

طوفان شن، چه بلایی بر سر مریخ آورد؟

سید محمد معلمی
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - 17:30
طوفان شن، چه بلایی بر سر مریخ آورد؟ - تکفارس 

حدود دو هفته پیش، یک طوفان شن کره مریخ را درنوردید که باعث شد سیاره سرخ، بیش از پیش سرخ‌تر شود به طوری که اگر از بالا به آن نگاهی بیندازیم، گویی در آن روز وجود ندارد.

این طوفان ابتدا در تاریخ ۱ ژوئن توسط مدارسنج ناسا به نام Mars Reconnaissance Orbiter مشاهده شد که پس از یک هفته مشخص گردید اندازه آن با سایز آمریکای شمالی برابری می‌کند ولی باز هم پس از ۷ روز، بزرگتر و اندازه آن دو برابر قسمت شمالی آمریکا شد. ضمن اینکه کماکان به سایز آن اضافه می‌شد.

ناسا دیروز اعلام کرد که اندازه طوفان شن در مریخ روزبه‌روز بزرگتر شده و حالا می‌توان آن را حلقه‌ای خاکی به دور سیاره مریخ دانست.

چنین طوفانی در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ نیز در مریخ رخ داده بود ولی نکته‌ای که در مورد طوفان اخیر وجود دارد به مریخ نورد Curiosity ناسا مربوط می‌شود زیرا این مریخ نورد تقریباً سالم مانده است.

خبر بد این است که دیگر مریخ نورد ناسا به نام Opportunity در تیررس طوفان قرار داشته و به طور جدی آسیب دیده است.

این طوفان سبب شده تا تابش نور خورشید در مریخ به سختی انجام شود و همین مسئله باعث گردیده تا مطالعات Opportunity که با استفاده از رباتی انجام می‌شد که از نور خورشید انرژی دریافت می‌کرد، متوقف شوند.

در سمت دیگر مریخ، Curiosity وجود دارد که بر خلاف همتای خود، از انرژی هسته‌ای به عنوان منبع نیروی خود بهره می‌برد و به همین دلیل در حال ادامه فعالیت خود می‌باشد.

بر اساس داده‌هایی که Curiosity ضبط کرده، نرسیدن نور خورشید به سطح مریخ، بدترین اتفاقی ایجاد شده توسط این طوفان بوده است هرچند خودِ این مریخ نورد همچنان با نور کم نیز ادامه فعالیت می‌دهد.

دانشمندان ناسا امیدوارند که Curiosity همچنان به تحقیقات خود ادامه دهد و بتواند پاسخ‌هایی برای برخی سؤالات پیدا کند. از جمله مسائلی که ناسا برای یافتن پاسخ آنهاست، می‌توان به این پرسش اشاره کرد: چرا برخی طوفانها مدت کوتاهی دوام می‌آورند ولی برخی هم طولانی‌تر هستند و سایز بسیار بزرگی دارند؟

اسکات دی گازوویچ، دانشمند علوم مربوط به جو کره زمین از ناسا می‌گوید: در مورد سؤال مطرح شده، پاسخ مشخص و قانع‌کننده‌ای نداریم.

در کره زمین، عواملی مانند نیروی جاذبه، جو ضخیم و سطح سیاره، از رخ دادن طوفان‌های شن سهمگین جلوگیری می‌کنند.

البته طوفان مریخی که مد نظر است نیز آنقدر که فکرش را می‌کنید، ترسناک نیست و نسبت به بادهایی که در مریخ می وزند، بیشتر شبیه نسیم همراه با گرد و خاک می‌باشد که برای مدت طولانی می‌وزند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید