نتیجه‎ی آزمایشات استراق‎سمع اپ‎های اندروید توسط محققان دردسترس قرار گرفت - تکفارس 
نتیجه‎ی آزمایشات استراق‎سمع اپ‎های اندروید توسط محققان دردسترس قرار گرفت - تکفارس 
نتیجه‎ی آزمایشات استراق‎سمع اپ‎های اندروید توسط محققان دردسترس قرار گرفت - تکفارس 

نتیجه‎ی آزمایشات استراق‎سمع اپ‎های اندروید توسط محققان دردسترس قرار گرفت

پوریا اسدی
۱۷ تیر ۱۳۹۷ - 17:00
نتیجه‎ی آزمایشات استراق‎سمع اپ‎های اندروید توسط محققان دردسترس قرار گرفت - تکفارس 

محققان دانشگاه North East، برخی از آزمایش‌ها را انجام دادند تا ببینند آیا گوشی همراه شما به صورت مخفیانه به کلمات‌تان گوش می‌دهند تا آگهی‌هایی را که به آن علاقه مندید را به شما نشان دهند. با بررسی فایل‌های رسانه ای ارسال شده توسط ۱۷،۲۶۰ برنامه در فروشگاه Google Play، محققان هیچ شواهدی مبنی یر این که گوشی همراه مکالمات شما از استراق سمع می‌کند را برست نیاوردند. این کار با استفاده از ده گوشی اندرویدی با برنامه‌ی خودکار انجام شد (عکس در بالای این مقاله را ببینید)، گرچه بعضی محدودیت‌ها وجود داشت. به عنوان مثال، برنامه نمی‌تواند نام کاربری و کلمه عبور را برای ورود به یک حساب کاربری ایجاد کند.

چیزی که باعث انجام این کار شد مقاله ای در Vice بود که توسط کسی که یک آزمایش پنج روزه را به دنبال ارتباط میان کلمات که او گفته و آگهی‌هایی که در گوشی دریافت کرده بود، نوشته شده است. با توجه به این مقاله، پیش از اینکه آگهی‌ها بر روی تلفن او برای کلاس‌های دانشگاه و پیراهن ظاهر شود، نویسنده درباره «بازگشت به دانشگاه» و «نیاز به پیراهن ارزان قیمت» صحبت کرده بود. با توجه به این که آزمایش فقط شامل دو تلاش در هر روز برای مدت پنج روزه بوده، مطمئنا هیچ چیز علمی‌در مورد آن وجود ندارد. و آگهی‌هایی که نویسنده ادعا می‌کند هرگز قبلا متوجه آن نشده ، فقط ممکن است بر روی تلفن او در زمان‌های قبل ظاهر شده باشد. آیا می‌توانید هر آگهی که در صفحه نمایش گوشی همراه شما ظاهر می‌شود را به یاد داشته باشید؟

محققان در Northeastern کشف کردند که برخی از برنامه‌ها از صفحه نمایش گوشی شما ویدئو ضبط کرده و تصاویر آن را به شخص ثالثی ارسال می‌کنند. به عنوان مثال، یک برنامه تحویل مواد غذایی به نام goPuff از یک سرویس تحلیلی تلفن همراه Appsee برای ضبط تعامل کاربران با برنامه استفاده کرده است. سپس ویدئو توسط Appsee مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

Appsee می‌گوید:

ضبط کاربر یکی از پایه‌های تجزیه و تحلیل کیفی نرم افزار است. آنها به شما این امکان را می‌دهد که دقیقا همان چیزی را که کاربران در برنامه تلفن همراه خود پویش می‌کنند را مشاهده کنید. هر ضربه ، سوآپ و هر عمل در روی صفحه نمایش ضبط می‌شود و به شما بینشی در مورد تجربه کاربر در برنامه می‌دهد.

در ابتدا، goPuff موفق به قرار دادن سلب مسئولیت برای هشدار به بازدید کنندگان برای ضبط تعامل آنها در برنامه‌ی خود نشده بود. اما پس از شنیدن از محققان، goPuff  به خط مشی حفظ حریم خصوصی خود افزود که Appsee ممکن است اطلاعات قابل شناسایی کاربر را دریافت کند. علاوه بر این، Appsee SDK را از آخرین نسخه ی برنامه در سیستم عامل iOS و اندروید را حذف کرده است. این شرکت گفته  که تکنولوژی آنها با استفاده از نرم افزار، مورد سوء استفاده قرار گرفت و در نتیجه نقض توافقنامه است.

GoPuff  می‌گوید که از Appsee برای کمک به بهینه سازی وب سایت خود استفاده کرده است و این می‌تواند درست باشد. خبر واقعی این است که گوشی همراه شما نیاز به استراق سمع برای جاسوسی شما ندارد بلکه به سادگی می‌تواند اقدامات شما را ضبط کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید